Det vi er

En Sant & Usant produksjon

«Det vi er» handler om de tilsynelatende små, men uhyre viktige stegene barn tar i barnehagen for å bli “store”, empatiske mennesker.

Produsent
Helen Prestgard, Sant & Usant
Regissør og manusforfatter
Gunhild Westhagen Magnor
Opptaksregi, foto
Gunhild Asting
Co-produsent
Antonio Russo Merenda, Ginestra Film
Klipper
Stefan Sundlöf
Opptakslyd
Krister Johnson

Ofte når vi voksne henter barn i barnehagen, kommer vi med hodet fullt av det vi gjorde tidligere eller det vi må rekke. Jeg tenker at filmen kan bli en øyeåpner for mange mennesker som kommer til å ta hverdagen og følelsene til barna mer på alvor.

Helen Prestgard, produsent

"Det vi er" følger 2 år gamle Balder og Haakon over et år i barnehagen. Vennskapet blir satt på prøve i overgangen fra småbarns- til storebarnsavdelingen. Først når Balder lærer å sette sine egne grenser, og Haakon lærer å «dele på», kan vennskapet få videreutvikle seg.

På et annet nivå uttrykker filmen en mors bekymring for om barnet hennes vil bli et selvstendig godt menneske, som lærer konflikthåndtering og empati.

Balder (2) skal gjennom sin første test i relasjonsbygging. Haakon (2) blir fort hans beste venn i barnehagen og de er uadskillelige. De oppdager verden sammen og er veldig glade i hverandre. På småbarnsavdelingen virker Balder og Haakon nokså like, de er bajaser som bestemmer og kan være brutale mot de små, opptatt av seg og sitt. Men etter hvert, i overgangen til stor avdeling, ser vi at Balder og Haakon utvikler seg ulikt. Det utfordrer vennskapet. At Olivia (2) en dag dukker opp og tar plass i relasjonen er heller ikke så enkelt. For å hevde seg selv begynner Haakon å styre og ta kontroll over Balder og andre barn, han blir aggressiv, sårer og ødelegger for andre. Balder lar seg kue, han blir med på å gjøre ugang og føyer seg lenge etter Haakon, men etter hvert trekker han seg lengre og lengre unna. Først når Balder lærer å sette sine egne grenser, tør å stå opp for seg selv og si i fra, erfarer Haakon at dette ikke er en god væremåte i et vennskap – en må «dele på». Sammen lærer de å ta vare på hverandre og de yngre barna, og vennskapet kan få videreutvikle seg.